xenarjo link
Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Bega jij een van deze sportflaters?
Bega jij een van deze sportflaters?

Verloopt jouw sportroutine niet van een leien dakje? Of behaal je maar niet het beoogde resultaat? Misschien bega je dan een van deze acht sportflaters.

“Ik doe enkel cardio.”

Als je voornamelijk sport om af te vallen, lijkt krachttraining je misschien overbodig. Spieren wegen immers toch meer dan vet? Klopt, maar via krachttraining bouw je spiermassa op. Die zorgt ervoor dat je metabolisme verhoogt, en dat je dus vanzelf meer calorieën zal verbruiken.

“Buikspieroefeningen hou ik voor het laatste.”

Vaak hou je het meest vervelende, zoals buikspieroefeningen, voor het laatst. Maar wat als je je workout vroegtijdig stopzet? Probeer zoveel mogelijk af te wisselen en voorzie verschillende sessies buikspieroefeningen in je workoutroutine.

“Ik sport veel, want ik wil zo snel mogelijk resultaat zien.”

Opgelet, want dat klopt niet altijd. Door té veel te trainen kan je het proces zelfs vertragen. En je kan vermoeid of geblesseerd geraken. Dus, overdrijf niet!

“Mijn workoutroutine lukt steeds beter en beter, wat goed!”

Je bent blij dat je workoutroutine je steeds beter afgaat. Maar hou het uitdagend en varieer! Spieren geraken immers snel gewend aan een bepaalde routine. Als je voldoende afwisselt, boek je meer vooruitgang en is het bovendien minder saai. Na drie à vier weken mag je dus zeker het roer eens omgooien.

“Mijn buik is mijn voornaamste probleemzone, dus ik doe enkel buikspieroefeningen.”

Nogmaals: variatie is belangrijk! Wil je je probleemzones goed aanpakken, dan is het ook belangrijk om voldoende calorieën te verbranden. Een full-body workout is hiervoor de beste methode. Want elke spier verdient jouw aandacht! En er bestaat niet zoiets als plaatselijk vet verbranden.

“Ik vergeet vaak op te warmen.”

Heb je een zittend beroep of doe je je workout onmiddellijk na het ontwaken? Vergeet dan niet op te warmen. Je lichaam heeft wat tijd nodig om te kunnen presteren. Bovendien verklein je de kans op blessures. Begin met squats of spring een paar keer op en neer, zo verhoog je alvast je hartslag vooraleer je aan het echte werk begint.

“Als de workout erop zit, plof ik me in de zetel.”

Onmiddellijk platte rust na je workout is geen goed idee. Zorg voor een gepaste cooldown. Vergeet na afloop niet te stretchen. Na een stevige conditietraining kan je tijdens een korte wandeling uitblazen.

“Als het op sporten aankomt, heb ik vaak last van uitstelgedrag.”

Vind je altijd een excuus om niet te moeten sporten? Plan je workouts op voorhand in en probeer je zo goed mogelijk aan de planning te houden. Zoek een partner die samen met je sport, zo zal je minder geneigd zijn om het sporten uit te stellen. Bovendien kan je elkaar motiveren en maak je meer plezier.

Reacties
Tom Vlaeminckx
Tom Vlaeminckx

Vroeger leek een goeie opwarming me niet nodig. Enkele blessures later ben ik wijzer geworden... een grote flater inderdaad

 
Plaats reactie