Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

5 tips voor een lang en evenwichtig leven
5 tips voor een lang en evenwichtig leven

Wie zich goed in zijn vel wil voelen, doet er goed aan om er een evenwichtige levensstijl op na te houden. Voldoende bewegen, goed eten, niet roken en een sociaal leven zijn de sleutelwoorden voor een lang en gezond leven.

Beweeg
Wie regelmatig beweegt, haalt daar veel voordeel uit. Hartziekten, hoge bloeddruk, cholesterol of diabetes… bewegen helpt altijd. Maar ook voor je geheugen is bewegen een goede zaak. Onderzoekers hebben ontdekt dat de hersenen voor de helft minder krimpen bij personen die per week minimaal 10 km afstappen. Ook kortere bewegingsactiviteiten zoals in de tuin werken, de trap nemen, met de hond gaan wandelen helpen je al een eind op weg.

Eet gezond
Kies voor voedsel met weinig vet, cholesterol en zout. Fruit, groenten en granen zijn toppers hiervoor. Drink magere melk en zorg voor genoeg omega 3 in je voeding. Denk hiervoor aan zalm en makreel.

Let op je gewicht
De extra kilo’s kunnen een greep krijgen op je gezondheid. Zelfs kleine gewichtverliezen kunnen grote voordelen voor je gezondheid betekenen. Je bloeddruk, cholesterol en risico op diabetes verkleinen zelfs al bij een vermindering van 10% van je totale gewicht. De moeite toch?

Rook niet
Roken verhoogt het risico op hartziekten significant. Tabak bevat meer dan 4.800 chemicaliën, waaronder nicotine. Nicotine zorgt ervoor dat je hart harder moet werken waardoor de bloedaders vernauwen. Ook al rook je maar af en toe, wanneer je op café gaat, loop je al een verhoogd risico op hartfalen. Wanneer je stopt met roken, verlaagt het risico op hartziekten binnen het jaar.

Blijf sociaal
Onderzoek heeft aangetoond dat volwassenen met sterke sociale netwerken een beter hersenactiviteit en een betere motoriek hebben. Niet alleen snelheid, sterkte en handigheid verbeteren door goeie sociale netwerken. Ook tegen stress, depressies en ongerustheid  ben je beter bestand.

Reacties
 
Plaats reactie