Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

5 mythes over gezonde voeding
5 mythes over gezonde voeding

Welke voedingstips moet je wel geloven en welke niet? Wij zetten vijf stellingen voor je op een rijtje die je maar beter met een korreltje zout kan nemen!

1. Koolhydraten zijn niet goed voor je.

Koolhydraten worden soms beschouwd als overbodig. Ook worden ze wel eens dikmakers genoemd. Toch maken ze deel uit van een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Bovendien geven ze je de energie die je nodig hebt om de dag door te komen. Je doet er goed aan om je koolhydraten uit gezonde voeding te halen, zoals fruit, groenten, bonen en noten. Geraffineerde granen en suikers kan je beter links laten liggen.

2. Vegetarisch eten is gezonder!

Eet je uitsluitend vegetarisch, informeer je dan goed. Want een tekort aan ijzer loert om de hoek. Vervang vis en vlees door even voedzame etenswaren. Vul je ijzerreserves aan door voldoende granen, bonen, noten, zaden en donkergroene bladgroenten te eten.

3. Van een ei eet je best enkel het eiwit op.

Het eigeel, en niet het eiwit, is het gezondste onderdeel van een ei. Eigeel is bijzonder rijk aan proteïnen en bevat heel wat calcium, ijzer en vitamine B. Een bijkomend voordeel van eiwitrijke voeding is dat je je langer verzadigd voelt. Zo kan je het snacken beter laten.

4. Bewerkte voedingsmiddelen zijn de grote boosdoeners.

Heel wat bewerkte voedingsmiddelen bevatten voedingsstoffen die niet goed voor je zijn. Toch mag je niet alle bewerkte voedingsmiddelen over dezelfde kam scheren. Lees goed het voedingsetiket en let vooral op voor toegevoegde suikers en bewaarmiddelen. Of maak gebruik van onze Fooddler en krijg in een oogwenk de voedingswaarde van de verschillende producten uit onze database.

5. Probeer zo min mogelijk vet te eten.

Een teveel aan vet is niet goed. Maar vet volledig proberen bannen uit je menu is ook geen goed idee. Vetten vormen een belangrijke energiebron voor het lichaam en zijn van belang voor het immuunsysteem. Verder bevatten ze vitamine A en D en zorgt vetweefsel ervoor dat je beter gewapend bent tegen de koude. Noten, zaden, olijfolie en avocado zijn een goede bron van gezonde vetten.

Reacties
 
Plaats reactie