Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

5 bewegingsblunders
5 bewegingsblunders

Heb je ondanks al je inspanningen de indruk dat je conditie er niet echt op vooruitgaat. Misschien bega je wel een bewegingsblunder. Het is namelijk niet alleen belangrijk dat je beweegt, maar ook de manier waarop draagt bij tot een goede conditie. 123feelfree zette de meest voorkomende bewegingsblunders op een rij.


  1. Te veel: Motivatie is goed.  Maar hou er wel rekening mee dat je je lichaam niet van vandaag op morgen in ideale conditie krijgt. Een ‘alles-of-niets’-houding, kan ervoor zorgen dat je snel zonder energie zit en het risico op blessures is hoger. Meer betekent in dit geval niet beter. Bouw je activiteit dus geleidelijk aan op en las voldoende rust in. Je lichaam en je spieren hebben rust nodig om te herstellen.
  2. Te weinig: Eens je de beslissing genomen hebt om aan je conditie te werken, is het eveneens belangrijk om je activiteiten voldoende verspreid over de week in te plannen en dit voldoende lang. Beginnen doe je best een 3-tal keren per week gedurende 1 uur. Afhankelijk van je basisconditie en leeftijd, bouw je zo geleidelijk aan op. Train je te weinig dan zul je hier fysiek weinig voordeel van ondervinden.
  3. Focus: Het gebeurt vaker dat je tijdens het joggen of tijdens een krachttrainingsessie, je gedachten de vrije loop laat. Onderzoek heeft echter aangetoond dat je betere resultaten behaalt wanneer je je concentreert op de bewegingen. Als je traint, denk dan aan de manier waarop je lichaam de bewegingen uitvoert en wees je ervan bewust dat je de bewegingen correct uitvoert.
  4. Onvoldoende variatie: Door steeds dezelfde bewegingen uit te voeren, train je steeds dezelfde spieren en raken je spieren ook aan je routine gewoon waardoor ze minder moeite moeten doen. Daag jezelf dus uit om steeds nieuwe dingen te proberen.
  5. Je adem inhouden: Een correcte ademhaling wordt vaak over het hoofd gezien tijdens het sporten. Een fout die vaak gemaakt wordt, vooral bij spierverstevigende oefeningen, is de adem inhouden. Een regelmatige ademhaling is nochtans belangrijk voor je hartslag en zorgt voor voldoende zuurstoftransport naar je spieren.
Reacties
 
Plaats reactie