Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

123feelfree wandeltips
123feelfree wandeltips

Niets zo makkelijk en goedkoop om meer beweging in je leven te brengen dan wandelen. Je kunt het op eender welk moment en eender waar doen. Bovendien zet je er nog eens al je spieren mee in beweging en is het wellicht een van de goedkoopste sporten die er bestaan. 123feelfree geeft zowel de doorwinterde als beginnende wandelaar nog een aantal handige tips mee.

Wat te eten en te drinken?

Moet je eten voor of na je gaat sporten? Mag je drinken tijdens de sportinspanning of wacht je beter tot nadien. Hierover worden wel vaker tegenstrijdigheden verteld, maar wat is nu waar en wat niet. Feit is dat als je energie gebruikt door te bewegen, je dit ook moet aanvullen met voeding. Pas dan voel je je energiek en in evenwicht. Als je gaat sporten – zeker als je gedurende een uur of langer gaat wandelen – doe je er goed aan om eerst energie op te nemen, zodat je lichaam hier kan uit putten tijdens de erop volgende beweging. Je kiest uiteraard niet voor een zware vette maaltijd, maar voor een uitgebalanceerd gerecht met veel groenten en koolhydraten. Wat betreft koolhydraten, kies je voor voedingsmiddelen met trage suikers – muesli, pasta, aardappelen, peulvruchten,… - waardoor je je lang energiek voelt. Sluit af met een stuk fruit. Een banaan bevat bijv. magnesium wat meteen ook goed is om spierkrampen te voorkomen.

Zorg er ook steeds voor dat je een flesje water bij hebt. Het is immers belangrijk om tijdens elke sportinspanning je vochtbalans op peil te houden. Als je beweegt, transpireer je meer. Dit kan leiden tot een daling van het bloedvolume. Als je het vocht dat je verliest door te zweten, niet aanvult, moet je hart harder werken om het bloed rond te pompen. Om uitdroging te voorkomen drink je dus best voor, tijdens en na het bewegen.

Hoe krampen en spierpijn voorkomen.

Als fervente wandelaar heb je er ongetwijfeld al mee te kampen gehad. Vanaf het ogenblik dat je het tempo of de afstand iets te zwaar opdrijft, duiken de eerste krampen op. Beginnende wandelaars hebben er ook vaak mee te kampen omdat ze nog niet zo getraind zijn en omdat ‘wandelen’ als sport vaak onderschat wordt. Maak deze fout zeker niet en begin dus kalmaan. Het is vooral het eerste halfuur belangrijk dat je rustig begint. En zo geleidelijk aan het tempo opdrijft. Ben je snel geneigd om krampen te krijgen, probeer dan extra magnesium bij te nemen en drink voldoende. Uitdroging kan eveneens spierkrampen veroorzaken.

Goede uitrusting

Om te wandelen heb je goede schoenen nodig. Ben je van plan om er een wekelijkse gewoonte van te maken, dan is het geen overbodige luxe om hierin te investeren. Een goede wandelschoen biedt voldoende stevigheid, ook aan de enkel, heeft een dikke antislipzool, zit comfortabel, en heeft een goede schokdemping. Als je wandelschoenen gaat kopen, hou er dan rekening mee dat je voeten tijdens het wandelen meestal wat opzwellen. Koop ze dus zeker niet te klein en pas ze met voldoende dikke kousen. Wat betreft dit laatste, ben je nog altijd best met katoenen kousen. Tegenwoordig kun je ook kousen zonder naad kopen, wat blaarvorming kan verhinderen.

Wanneer je kiest voor een iets moeilijker terrein met steile hellingen, afdalingen en oneffenheden, kan een wandelstok een handig hulpmiddel zijn.

Tempo en houding

Iedereen heeft zijn eigen tempo. Als je in groep gaat wandelen is het dan ook aangenamer wanneer de groep bestaat uit wandelaars van min of meer hetzelfde niveau. Niets zo nefast als het niveau van een meer ervaren wandelaar trachten aan te nemen. En voor de fervente wandelaar is er maar weinig uitdaging wanneer hij zijn niveau zou moeten terugschroeven.

Ook een goede houding is belangrijk om blessures te voorkomen. Wandel steeds met een rechte rug, hou de schouders naar beneden en span lichtjes de buik zodat je niet krom loopt en je bovenlichaam niet van links naar rechts slingert. Geef de voorkeur aan borstademhaling zodat je je buik gespannen kunt houden.

De bergen in

Wanneer je boven de 2000 meter gaat wandelen kan wel eens hoogteziekte optreden. Vanaf het ogenblik je hoofdpijn krijgt, ademnood of felle vermoeidheid, stop dan meteen met de tocht en keer rustig terug naar beneden.

In de bergen ga je ook beter niet alleen wandelen. Doe je het toch, verwittig dan iemand. Laat je route achter en neem je GSM mee.

Niets zo makkelijk en goedkoop om meer beweging in je leven te brengen dan wandelen. Je kunt het op eender welk moment en eender waar doen. Bovendien zet je er nog eens al je spieren mee in beweging en is het wellicht een van de goedkoopste sporten die er bestaan. 123feelfree geeft zowel de doorwinterde als beginnende wandelaar nog een aantal handige tips mee.

Reacties
 
Plaats reactie