Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

10 tips om veilig te sporten
10 tips om veilig te sporten

Sporten is goed voor de gezondheid. Behalve als je na je eerste jogsessie een spierscheuring oploopt. Met een goede opwarming en stretching had dit waarschijnlijk kunnen vermeden worden. Ben je een doorwinterde sportfanaat of begin je net aan je conditie te werken? Het is voor iedereen belangrijk om een aantal richtlijnen in acht te nemen zodat vervelende sportblessures worden voorkomen of verminderd.

1. Ken je lichaam

Ben je gewoon om op regelmatige basis te bewegen of wil je na jaren van immobiliteit aan je conditie beginnen werken? Sporten stelt bepaalde eisen aan je lichaam. Als je je niet meer kunt herinneren wanneer je de laatste keer aan sport hebt gedaan, doe je er best aan om eerst je fitheid eens te testen. Zo heb je een goede basisconditie als je aan een stevig tempo 20 minuten al pratend kan wandelen. Lukt dit niet, dan begin je best eerst met je conditie geleidelijk aan op te bouwen.

2. Een bezoekje aan de arts

Wanneer uit de fittest blijkt dat je toch niet in topvorm bent, doe je er best aan om eerst een bezoekje langs de arts te brengen. Hij of zij zal na een algemeen lichamelijk onderzoek en na een inspanningsproef je meer advies geven over welke sporten voor jou geschikt zijn en hoe je dit best opbouwt.

3. De juiste uitrusting

Akkoord, het oog wil ook wat. Maar naast een hip en trendy outfit, zorg je best voor een goede pasvorm om eventuele wrijving en de bijhorende brandwonden te voorkomen. Spendeer extra aandacht aan de schoenen. Geven ze voldoende stabiliteit en hebben ze een goede schokdemping. Voor vrouwen is een goede sportbeha enorm belangrijk. Laat je hierin zeker adviseren. Sportkleding moet vooral makkelijk draagbaar en praktisch zijn.

4. Beschermingsmateriaal eigen aan de sport

Of en welk beschermingsmateriaal voorzien is, hangt af van de sport in kwestie. Feit is dat ze je zonder meer beschermen. Draag het dan ook, zelfs tijdens de training. Draag bescherming die goed past en niet hindert.

5. Onderhoud je materiaal en uitrusting

Vooraleer je je materiaal of uitrusting gaat gebruiken controleer het eerst. Check of alles goed opgebouwd is, of alles nog naar behoren functioneert of dat je uitrusting geen mankementen vertoond. Het is niet alleen belangrijk dat je het onderhoudt maar dat je het ook tijdig vervangt. Versleten spullen verhogen de kans op blessures.

6. Een goede opwarming en afkoeling zijn essentieel

Opwarmen bereidt je lichaam, je gewrichten en je spieren voor op de inspanning die je gaat leveren, waardoor het risico op blessures aanzienlijk vermindert. Het stimuleert de bloedsomloop en maakt de spieren warm. Een goede opwarming duurt gemiddeld 20 minuten en bevat circulatieoefeningen, rekoefeningen en spierversterkende oefeningen. Bij de afkoeling ga je je inspanningen geleidelijk aan verminderen door bijv. uit te lopen in een rustigere looppas. Herhaal ook nog eens de rekoefeningen van de opwarming. Een goede afkoeling helpt spierstijfheid voorkomen.

7. Hou rekening met je leeftijd en je niveau

Ook al denk je op je veertigste dat je nog evenveel kan als op je twintigste, je past je trainingsschema toch beter aan. Hiervoor kan je altijd ten rade gaan bij je coach, bewegingsdeskundige of sportarts. Je leeftijf, lichaamsconditie, kracht en lenigheid zijn van belang om jouw persoonlijke schema te bepalen.

8. Oefen je techniek

Hoe beter je techniek, hoe lager de kans op blessures. Verkeerde bewegingen kunnen spieren en gewrichten verkeerd belasten én een gebrek aan techniek kan ook gevaarlijk zijn voor je medespelers. Om zeker te zijn dat je van bij het begin de juiste techniek aanleert, volg je best een aantal lessen bij een gediplomeerde coach. En daarna: “oefening baart kunst!”

9. Geblesseerd

Heb je je ondanks bovenstaande richtlijnen toch geblesseerd, zorg dan dat je de herstel- en rustperiode die je arts heeft voorgeschreven respecteert. Hou je ook stipt aan de voorgeschreven revalidatie bij bijv. de kinesist. Alleen als je het akkoord van arts en kinesist hebt om terug aan de slag te gaan, kan je terug beginnen sporten. Dat is de beste manier om opnieuw een sportblessure te voorkomen.

10. De regels van het spel

Tenslotte dragen fairplay en het volgen van de regels van het spel eveneens bij tot een goeie sportbeleving. Spelregels zijn er bijvoorbeeld ook om de veiligheid van de spelers te garanderen. Je komt in contact met mede- en tegenspelers. Daag niet uit en blijf sportief.

Reacties
 
Plaats reactie